sobota, 13 grudnia 2008

Jolanta Kubicka



Droga Jolanty Kubickiej do kontaktu z piosenką jest właściwie prosta, a przypadek zdecydował o tym że z piosenką zaprzyjaźniła się na zawsze.
Ukończyła Liceum Muzyczne w Bydgoszczy w klasie perkusji.
Zaraz po zakończeniu edukacji otrzymała propozycję wzięcia udziału w programie zespołu Estrady Wojskowej w Bydgoszczy (1965 r.), propozycje przyjęła – czego efektem w późniejszym czasie były występy na deskach Festiwalu Piosenki Żołnierskiej.
Profesjonalny debiut piosenkarki miał miejsce na Festiwalu Piosenki Radzieckiej w Zielonej Górze w 1971 roku, gdzie zdobyła pierwsza nagrodę, pozycje laureatki w 1972 roku potwierdziła nagroda PRiTV oraz Polskich Nagrań na Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu za piosenkę „Światło w lesie”. Swoje przybycie do Warszawy, i związanie się z tamtejsza Estradą zaprezentowała śpiewając w Klubie Piosenki ZAKAR.



W 1971 roku wystąpiła w filmie muzycznym pt. „Milion za Laurę” śpiewając piosenkę „Dlaczego” , w którym też wystąpiła Anna Jantar wraz ze swoim zespołem Waganci. Filmowa przygodę powtórzyła jeszcze w 1984 roku wykonując trzy piosenki w filmie „Miłość z list przebojów” (Ciekawe gdzie on teraz jest, Ja zazdroszczę cyganom, Charge D`Affaires).
Jej miły, pełen ukrytego ciepła i wyrazu głos zwrócił na siebie uwagę na Festiwalu w Rostoku (NRD) gdzie piosenkarka zdobyła nagrodę publiczności.



W 1973 roku otrzymała na Festiwalu Piosenki Żołnierskiej Srebrny Pierścień za wykonanie piosenki „Gwiazdy nad miastem. To na deskach Festiwalu Piosenki Żołnierskiej najczęściej w latach późniejszych występowała, czy to w „Premierach” czy widowiskach muzycznych.
W 1980 roku brała udział w międzynarodowym Programie podczas Olimpiady w Moskwie.
Każdorazowe występy Jolanty Kubickiej przed publicznością kończyły się entuzjazmem i zjednaniem sobie publiki.
Nagrała około 200 piosenek, repertuar Jolanty Kubickiej składa się zarówno z piosenek: nastrojowych ( Niech ci będzie dane szczęście), poetyckich (Światło w lesie), wyciszone ( A w moich stronach jesień), ekspresyjne i żywiołowe (Zanim człowiek opamięta się).
Jolanta Kubicka w nagrała 4 płyty długogrające, oraz trzy tzw. „czwórki” które poprzedziły wydanie debiutanckiej płyty.



Pierwsza płyta ukazała się w 1972 roku zwierając nagrania Festiwalowe w kompozycji Marka Sewena, Jerzego Miliana, Wojciecha Trzcińskiego. Nagrania z tej płyty ukazały się w 1999 roku na płycie CD wydanej przez Polskie Nagrania pt.” Świtało w lesie”. Na płycie tej znajduję się piosenka pt. „Nie wołaj dnia” którą wykonywała też Zdzisława Sośnicka. Płytę polecam, można śmiało rzec klasyka Polskiej Muzyki Rozrywkowej.



Druga płyta Jolanty Kubickiej ukazała się w 1976 roku pt. „ Za miłością idę”. Piosenkarce towarzyszyła orkiestra pod dyrekcją Adama Skorupki, wokalnie piosenkarkę wspierały Alibabki. Z płyty tej pochodzą takie przeboje jak „Za miłością idę, „Nie potrzeba mi marzeń”.
Trzecia płyta a zarazem wg. mnie najlepsza ukazała się w 1979 roku pt. „Moje przeboje”. Na płycie tej znajduję się pięknie a zarazem melodyjne piosenki, które rewelacyjnie oddają klimat z końca lat 70 – tych. Na szczególną uwagę zasługuje piosenka pt. „Dlatego będziesz kochał mnie” której kompozytorem jest Edmund Berg, niezwykła melodyjność, piękna aranżacja oraz delikatny wokal – to cechy przeboju. Warto tez zwrócić uwagę na utwory pt. „ Niech Ci będzie dane szczęście”, „Zostaw wszystko i przyjdź”.
Czwarta płyta Pani Jolanty Kubickiej pt. „Tango” ukazała się w 2000 roku. Płyta zawiera tak jak tytuł wskazuje utwory w klimacie tanga.



Co ważne, Pani Jolanta dalej koncertuje i cieszy się popularnością. W 2007 roku wystąpiła na reaktywowanym Festiwalu Piosenki Żołnierskiej w Warszawie a w 2008 roku uczestniczyła w Festiwalu Janusza Gniatkowskiego w Poraju.




Dyskografia:


EP. Muza N- 0710



Strona A
Śpiewajmy
Pod Dębami
Strona B
Moje pytanie
Zaczęło się od Ciebie

EP. Muza N- 683



Strona A
Oczy na skrzydłach
Było tego tyle
Strona B
Świtało w lesie
Nie umiemy

EP. Muza N- 0721



Strona A
Noc bez pożegnań
Został nam lipiec
Strona B
Kabała
czemu mówią źle

EP.Muza N0710 Jolanta Kubicka i Tadeusz Woźniakowski



Strona A
Czy Tania mnie kocha
Stary Samowar
Strona B
Sasza i Alosza
Wietrzyk i Brzozy


LP. „Światło w lesie” MUZA 1972 r., SXL 0797



Strona A
Moje pytanie
Światło w lesie
Zazdroszczą nam
A w moich stronach jesień
Ten chłopiec
To było dawno temu
Strona B
Weź moja gwiazdę
Twoje serce
Noktrun wspomnień
Nie wołaj dnia
Noc bez pożegnań
Gdzieś gdzie nie wiem
Nie umiemy

LP. „Za miłością idę” MUZA 1976 rok, SX 1395



Strona A
Nie potrzeba mi marzeń
Jesteś jak zbiegły ptak
Wanilia i rezeda
Leśna romanza
Może jeszcze to naprawię
Dopóki mamy siebie
Strona B
Za miłością idę
Tańczą cienie
Dębowe liście
Dziewczyna Twojego życia
Gdy mówisz mi trzy po trzy
Tleniona piosenka

LP. „Moje przeboje” MUZA 1979 rok, SX 1833



Strona A
Niech będzie jaka ma być
Szczęście ma ludzka twarz
Spróbujmy odgadnąć
Radość wiosny
Zanim człowiek opamięta się
Niech Ci będzie dane szczęście
Strona B
Patrz jaka piękna nasza ziemia
Legenda Cygańska
Dlatego będziesz kochał mnie
Walc w płomieniach świec
Zostaw wszystko i przyjdź

CD. „Światło w lesie – The best of” MUZA 1999 r. PNCD 437



1. Moje pytanie
2. Światło w lesie
3. Zazdroszczą nam
4. A w moich stronach jesień
5. Ten chłopiec
6. To było dawno temu
7. Weź moją gwiazdę
8. Twoje serce
9. Nokturn wspomnień
10. Nie wołaj dnia
11. Noc bez pożegnań
12. Gdzieś gdzie nie wiem
13. Nie umiemy
14. Kabała
15. Dlatego będziesz kochać mnie
16. Walc w płomieniach świec
17. Nie potrzeba mi marzeń
18. Za miłością idę

CD. “Tango” 2000 rok MUZA , PNCD 479



Tango Milonga
La paloma
Cabalerro
Czy pamiętasz te noc w Zakopanem
Tango
Jesienne róże
Polesia czar
Besa me mucho
Graj piękny cyganie
El Choclo
La Camparsita

Pierwsze zdjęcie pochodzi z okładki płyty “Moje Przeboje”, pozostałe dwa z czasopism muzycznych Synkopa. Piosenka w wykonaniu Jolanty Kubickiej „Noc jak dziewczyna” autorstwa Anny Wareckiej pochodzi z lat 80 – tych.

Galeria, Jolanta Kubicka dzisiaj i wczoraj, :





















Brak komentarzy: