środa, 24 listopada 2010

Roma Buharowska Post Scriptum



To kolejny post na moim blogu, gdzie przybliżam sylwetkę artysty w oparciu o jego własne słowa…

Roma Buharowska to piosenkarka która gości na blogu po raz drugi, tu w wyjątkowej formie jako post scriptum czyli dokończenie opisu drogi artystycznej niebanalnej piosenkarki…

Początki Romy Buharowskiej jako piosenkarki przytaczam tutaj, natomiast poniżej zapraszam do lektury tego co w rozmowie ze mną przekazała mi Pani Roma.

Na początek małe sprostowanie dotyczące Festiwalu w Zielonej Górze - nigdy nie brałam udziału w konkursie, natomiast brałam udział w Koncercie Przyjaźni. Roku nie pamiętam.
W 1973 na festiwalu Intertalent '73 w Gottwaldovie ( dawna Czechosłowacja), otrzymałam wyróżnienie za wykonanie piosenki Marka Sewena " Ja mam, Ciebie Ty mnie".
Od roku 1974 do 1989 byłam zatrudniona w Teatrze na Targówku (obecnie Rampa).
Grałam niemal we wszystkich przedstawieniach wystawianych na deskach teatru. Od przedstawień dla dzieci, poprzez dramaty, kabaret autorstwa Krzysztofa Daukszewicza "Dziury na drodze" ,inny program kabaretowy Andrzeja Górszczyka "Karawana", programy poetyckie, wodewile aż do musicali. Muzykę do przedstawień pisali m.in. Czesław Majewski, Marek Sart, Włodzimierz Korcz, Janusz Sent, Jerzy Derfel. .
Przedstawienia dla dzieci to m.in. bajka muzyczna " Książę i żebrak" w/g. powieści M.Twain'a w reżyserii Zbigniewa Koczanowicza. W przedstawieniu grałam postać Księcia Walii, rolę żebraka grała kol. Bożena Małczyńska.
Była też rola Zosi w przedstawieniu St.Witkacego " W małym dworku".
Reżyserem był Lech Terpiłowski. Natomiast w musicalu "Obiecanki, cacanki" w reżyserii Andrzeja Żarneckiego, z muzyką Burta Bacharacha , grałam główną rolę -Fran Kubelik. Partnerował mi m.in. Artur Barciś, Wiesław Stefaniak, Jacek Kowalczuk. Premiera tego przedstawienia miała miejsce w grudniu 1981. Była też " Gołoledź " muzykał, jak określali ten gatunek Starsi Panowie - ich autorstwa . Wymieniłam tylko niektóre spektakle.
W 1980 r. miałam ogromny zaszczyt wystąpić i zaśpiewać dwie piękne piosenki w " Kabarecie jeszcze starszych panów - Niespodziewany koniec lata". Tytuły piosenek to "Skradzione imię" oraz duet z Krzysztofem Majchrzakiem oraz " Topielica i ratownik ".
Miałam również swoj epizod filmowy w Telenoweli „Plebania" (2010) oraz filmowy w kultowej komedii " Miś"- gdzie śpiewałam piosenkę m.in. o trasie Łazienkowskiej i piosenki okupacyjne wykonywane w teatrze. Piosenkę o paszportach znakomicie śpiewa Ewa Śnieżanka, ale nie ja.

Oto niektóre tytuły piosenek które nagrałam:

· Szyszki muz. Andrzej Michalski - sł. Maria Borkowska
· Kołysanka wiosenna muz.Wł.Korcz - sł.Roman Gorzelski
· Czy pojedzie pani ze mną - duet ze Stefanem Zachem słowa Maciej Szwed, nazwiska kompozytora nie pamiętam
· Ballada o ślubie muz. Wł. Korcz - sł. Andrzej Bianusz
· I nikogo kochać nie chcę muz.Czesław Majewski - sł.Andrzej Bianusz
· Spróbujmy znaleźć siebie muz.Czesław Majewki - sł.Krzysztof Logan
· Rozmawiam z Tobą muz. Jerzy Milian - sł.Jadwiga Urbanowicz. Za wykonanie tej piosenki w roku 1974 w koncercie "To śpiewa młodość" na festiwalu w Opolu, otrzymałam nagrodę za interpretację
· Za zieloną granicą lata muz. Edward Pałłasz - sł.T.Śliwiak
· Skradzione imię muz - Jerzy Wasowski - J.Przybora. Ta piosenka jest na płycie CD " Piosenki jeszcze Starszych Panów"
· Jesień muz.Janusz Oleszkowicz

Pozostałe piosenki, to te, które pochodzą z przedstawień i póki co, są głęboko w moim sercu..
Od roku 1990 nie występuję. Może wrócę? Kto wie?

Roma Buharowska

1 komentarz:

Jacek Sosna pisze...

Bardzo dziękuję za te uzupełnienia.
To niesamowite, że udało ci się te informacje, o dalszych drogach artystek odnaleźć.

ps: Znalazłem płytę winylową która posłużyła ci za tytuł i tło bloga.
Gra orkiestra Wojska Polskiego i jak wynika z opisu na okładce, zapowiada się baaardzo ciekawie.
Płyty jeszcze nie słuchałem.